TRACII
Tracii sunt cei mai vechi locuitori din spaţiul Carpato-Danubiano-Pontic
Zamolxe's Blog
Am creat acest blog in speranta ca voi reusi sa va readuc interesul pentru istoria romanilor.
Cine suntem? De unde venim? Care sunt stramosii nostri?
Acestea sunt intrebari pe care ar trebui sa si le puna fiecare , incercand sa afle cat mai mult.
Textele de pe acest blog nu sunt scrise de mine pentru ca nu sunt istoric, sunt doar pasionat de istorie. O sa mentionez de fiecare data sursa acestor articole de pe blog.
Zeiţa Hestia
Zeiţa Hestia ori Hesta, al cărei nume semnifică cămin sau
casă, a fost zeiţă a vetrei şi a focului sacru la străbunii noştri
Geo-Daci. “Trebuie reţinut faptul că Focul Sacru sau
Focul Viu nu era altceva decât o imagine a Soarelui ceresc – Marele Zeu.
Soarele de andezid de la Sarmizegetuza nu este altceva decît vatra
altarului reginei Hestia ( Vesta), vatră pe care ardea focul nestins.
În ceea ce priveşte Marele Sanctuar circular, dacic, aflăm că absida
centrală avea „34 de stâlpi de lemn dispuşi în formă de potcoavă, iar la
mijloc „era vatra focului sacru”. După Palladio aflăm că ambele temple
ale zeiţei Vesta de la Roma, aveau aceeaşi formă (de potcoavă). Este
bine să se ştie sau să se reţină faptul că, cultul zeiţei Hestia în
Grecia şi la Roma a fost dus de Traco-Daci, înainte de întemeierea
acestui oraş peninsular.”
Că zeiţa
Hestia aparţine strabunilor noştri şi nu grecilor sau romanilor, este
probat de cele mai vechi urme de civilizaţie din lume, descoperite în
România, la Cotu Miculinţi, în judeţul Botoşani; printre altele, fiind
descoperite şi cele mai vechi locuinţe din lume (bordeie) datînd de
acum 20.000 de ani, avînd în centru vatra străbună. Marija
Gimbutaş declara: “România este vatra a ceea ce am numit Vechea
Europă, o entitate culturală cuprinsă între anii 6.500- 3.500 i.Hr.,
axată pe o societate matriarhală, teocratică, paşnică, iubitoare şi
creatoare de artă, care a precedat societăţile indo-europene,
patriarhale, de luptători din epocile bronzului şi fierului”
În aceasta perioadă a matriarhatului se înscrie viaţa şi activitatea reginei Hestia a strămoşilor geto-daci. Primul
scriitor antic care aminteşte de Hestia este Herodot (425 d.Hr). El
spune că sciţii se închinau “înainte de toate, la Hestia apoi la Zeus şi
la Geea”. Tot el aduce un amănunt: “în limba scită Hestia se spune
Tabiti”. Deci, zeiţa focului la sciţi purta numele de Tabiti. Trebuie să
menţionăm că de la traci, zeiţa Hestia, în acest timp, trecuse în
olimpul grecesc. Hesiod alcătuise o teogonie după bunul lui plac, “ca să
pună ordine” între zei”. În felul acesta zeiţa geţilor Histia sau
Hestia devine tacit zeiţă a grecilor.
Tot
Herodot, menţionând luptele lui Darius cu sciţii arată ca Idanthyrsos,
regele acestora a spus solului trimis de perşi: “Ca stăpân eu recunosc
decat pe Zeus, strămoşul meu, şi pe Hestia regina sciţilor. Prin sciţi
el înţelege pe geţi. Situaţia Hestiei este
clarificată pe parcurs de Diodor din Sicilia, care scria: “La aşa
numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zalmoxis susţinea că şi el a
intrat în legătura cu zeiţa Hestia. Zalmoxis a fost aducătorul
Belaginelor (a Legilor Frumoase) pe care le primise de la regina
fecioară Hestia.” “Acestă ignorare a cultului
Zeiţei Focului, a rolului lui Zamolxis de intermediar între divinitate
şi om, a dus la concluzia eronată că dacii ar fi fost politeişti.
Repetăm: Zamolxis, regele Dacilor, a primit Beleaginele de la zeiţa
Hestia, după cum la arieni, Zarathustra a primit legile „de la o zeitate
bună”
Legile Belagine (legile
frumoase), un cod moral şi spiritual de viaţă de care amintesc mulţi
autori antici, astăzi este însă necunoscut. Este posibil ca şi
informaţiile spirituale şi ştiinţifice, inclusiv
astronomice/astrologice, să aibă aceeaşi sursă: comunicarea cu zeiţa
Hestia sau cu alte entităţi spirituale.” Hestia sau
Histia, zeiţa geţilor, ca pământeană, a fost regină a strămoşilor
traco-daci în perioada matriarhatului, o regină fecioară, care în cea
mai îndepartată antichitate a organizat statul strămoşilor traco-geţi şi
cultul focului în vatra “Cetăţii Regale”, o mică fărâmă din
soare-focul ceresc care topea gheaţa şi oferea muritorilor căldura
necesară vieţii.
Genealogia reginei
Hestia, alcătuită de Hesiod, nu are nimic comun cu realitatea. El nu a
făcut altceva decât a introdus cultul zeiţei Hestia de la geto-daci în
lumea greacă, romană şi a altor popoare. La romani Hestia apare sub
numele de Vesta iar preotesele se numeau vestale. Regina Hestia sau
Istia, Iasta sau Vesta şi-a desfăşurat activitatea în jurul fluviului
Istru la traco-daci. Că ea a fost în adevăr regină pământeană ne
încredinţează faptul că a fost reprezentată plastic, uneori ţinând în
mână sceptrul, emblemă a suveranităţii, iar în “Statuia Giustiniani”,
aflată într-un muzeu din Roma, o vedem pe Hestia sau Vesta înveşmântată
într-un dublu hiton (A. Mitru, op. cit. 40, 41, 47, 54, 55, 66, 199,
258). Emblemele suveranităţii acestei zeiţe sunt o dovadă că ea a fost
în adevăr regină a traco-dacilor, apoi a fost introdusă de Hesiod în
panteonul Olimpului şi adorată pe un vast teritoriu, euro-afro-asiatic
Descoperirea
numeroaselor statuete feminine (bogatul inventar de figurine feminine,
prezentat de Radu Florescu Miclea, în Preistoria Daciei, fig 24, 37,
41, 46, 54, 57, 78, 80, 88, 103, 112, 115, 119, 124, 130, 136, 157,
159, 161, 167, 178, 181, 187, 189, 203, 210, 227, 262, 263, 265, 268,
272, 350, 352, 360, etc) sunt o dovadă pentru evoluţia şi cultura
statului traco-dac, în perioada matriarhatului. La aceasta se adaugă
cele 21 de statuete feminine descoperite lângă Moineşti (Bacau),
într-un sanctuar. O “Mare Zeiţă” s-a
descoperit la Trufeşti (Botoşani), alta la Libceva (Caraş-Severin)
s.a.. Acest mare număr de figurine feminine ilustrează, ca în nici o
parte a Terrei, perioada matriarhatului, avansată în Daco-România. “Arheologia
daco-română a ajuns la descoperirea unor statuete feminine, care ne
încredinţează că, în perioada matriarhatului, statul strămoşilor
Daco-Traci era condus de o femeie, ajutată de un sobor feminin.”
Informaţia
oferită de Herodot, că Hestia la sciţi a avut alt nume, aparţine unei
epoci mai târzii, când cultul ei trecuse de la traco-daci la celelalte
popoare prin intermediul culturii greceşti. Aceştia şi-a însuşit tacit
cultura popoarelor mai vechi.
Hestia
a fost regina strămoşilor traco-daci; după moarte a devenit zeiţă a
focului. În perioada patriarhatului, sciţii o adorau sub numele de
Tabiti, grecii sub numele geto-dacic de Histia sau Hestia, iar romanii o
adorau sub numele de Vesta. Cultul ei s-a generalizat în spaţiul
euro-afro-asiatic, după ce Hestia a trecut în panteonul Olimpului. “În
astrologie există un asteroid cu acest nume, Vesta, care are
semnificaţia „păstrătoarea flăcării”, a adevărului şi a altor valori
spirituale şi culturale naturale, având puteri transformatoare şi
creatoare (sexuale). Vesta este de o importanţă specială pentru cei
care au simţul unei misiuni sau unui scop în viaţă, creând mediul
prielnic pentru împlinirea acesteia.
Zamolxis
are ca şi corespondent astrologic pe Saturn, acest lucru derivând atât
din etimologia cuvântului (zal=zeu, mox=moş, bătrân), cât şi din
filosofia de viaţă simplă şi naturală, ascetică uneori, pe care a
predat-o getodacilor. O confirmare a acestei legături spirituale
iniţiatice între Zamolxis şi Vesta (Hestia) o găsim în astrograma
natală a României, care este reprezentativă pentru poporul român,
trecutul şi viitorul lui.”
Pr. Dumitru Bălaşa
sursa: http://enciclopediagetodacilor.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu