Articol preluat de pe: discoverdacia.wordpress.com
MOLIODAVO – cunoscut astazi sub numele de Sarmizegetusa Regia,
locuinta sau locul de odihna al lui Arhipreotului Zamolxis
(ascunzatoarea lui MOLOH – APOLLO din Muntii Carpati) in care se afla
“Palatul celor 3000 de preoti” (HYPERBOREII si ZAMOLXISMUL de Branislav
Stefanoski – Al Dabija – Editura URANUS – 2013), situat pe 7 terase
artificiale, intre alte 27 de terase artificiale, la poalele Muncelului
in vecinatatea Varfului Godeanu din Muntii Surianu langa Fetele Albe
(Palatul Marii Preotese), unul dintre cele mai importante centre ale
spiritualitatii geto-dacilor, din Muntii Orastiei, ansamblu cu vechime
de mii de ani, cuprins intr-un areal de 70 km x 70 km intre Valea
Muresului, Valea Streiului, Carpatii Meridionali si Valea Sebesului –
este de fapt cel mai vast sistem european, preistoric, de cetati si
monumente paleo-astronomice din piatra, cuprinzand cel putin 25 de
cetati.
Acum, cand inca se mai poate vizita incinta sanctuarelor de la “Sarmizegetusa Regia”, va facem cunoscute cateva elemente asupra carora (poate) ar trebui sa va concentrati atentia cand popositi in acele locuri.
1. Coloanele din andezit, ale caror ramasite se mai afla in arealul
sanctuarelor sau inglobate in zidul de langa poarta de vest, sau cine
stie cate si pe unde mai sunt imprastiate si ingropate, noi fiind
convinsi ca multe elemente alcatuiau candva structuri de rezistenta ale
unor temple impresionante, cu proportii remarcabile, descrise de unii
istorici, arheologi, etc. fara pic de imaginatie si profesionalism.
Tronsoane de coloane cu diametre variabile incepand de la o, 90 m,
sau altele perfect cilindrice, ne obliga, pe buna dreptate, sa ne
intrebam cu ce mijloace tehnice au fost realizate (perfect) in urma cu
2000 de ani ? Acum, cu mijloace moderne, este greu de obtinut o asemenea
performanta! Aceleasi consideratii le facem si cu privire la modul in
care au fost realizate si alte obiecte ce alcatuiesc ansamblul din
piatra fasonata de la Moliodavo: discurile (bazele) de andezit, de pe
terasa X-a, cu diametre de 2,25 m si cu inaltimi de la 0,35-0,45 m la 1 m
si de 4 tone greutate, in care erau incastrate coloanele, discurile de
calcar de pe terasa XI-a, cu diametre de 1,10-1,50 m si 0,25 m inaltime
si in jur de o tona greutate, pavajul si treptele drumului sacru (drum
odinioara acoperit), exceptionalele elementele trapezoidale (0,45 m x
0,45 m x 1,2 m), de andezit, ale arcului de poarta cu deschidere de
aproximativ 2 m, de la poarta de vest (deasemenea, elementele se
regasesc pe una din Placile de la Sinaia), elementele de andezit si
marmura ale Discului Cadranului Solar, ale Marelui Sanctuar Circular,
ale celorlalte sanctuare si nu in ultimul rand remarcabila canalizare a
apelor pluviale, de andezit ! Cum au fost insa extrase din cariere
blocuri atat de mari de andezit ? Cum au fost transportate de la 70 km
la altitudinea de 1000 m ? Cu ce mijloace tehnice ? Primitive ?
2. Vasul de andezit, de mare rafinament, ( care se pare ca este
reprezentat pe Placa 42 – Initierea Botezului Nemuririi, ce face parte
din ansamblul de Placi de la Sinaia ), din care nu a mai ramas decat
partea inferioara, celelalte elemente (sparturi) disparand in timp, nu
numai ca este realizat cu mare acuratete a dimensiunilor, dar isi mai
pastreaza si astazi gradul ridicat al finisarii si slefuirii. In afara
acestor elemente va rugam sa mai observati si faptul ca, forma sa, face
trimitere la ou.
3. Cele de mai sus ne duc cu gandul la ” Numeroasele turnuri, candva
cu etaj atasate zidurilor de tip murus dacicus de pana la 4 m grosime
cu inaltimi de peste 5 m, turnuri de aparare sau turnurile locuinta,
turnuri palate-izolate, turnuri etajate cu scari monumentale, adevarate
sali precum cele de pe acropola cetatii de la Costesti pe valea
Gradistei. Arhitectul C. Cerchez analizand cronologic prezenta unor
astfel de turnuri constata ca in arhitectura mesopotamiana-sumeriana nu
apar decat in desene si relicve, iar arhitectura greaca si romana
clasica nu le-a cunoscut. Abia in secolul al VI-lea apar turnuri izolate
cu etajari succesive si in lumea latina, italica in arhitectura
neobizantina ravenata. Arhitectul identifica hula – casa “leagan”,
matrice a Daciei – si in alte tari din Europa, de substrat protolatin,
precum Macedonia, Italia, Franta si mai ales Spania “. ( Din lucrarea
ROMANIA – VALOAREA ARHITECTURII AUTOHTONE de Arhitecta SILVIA PAUN,
studii efectuate impreuna cu Generalul Inginer Geolog si Astronom
VASILE DRAGOMIR ).
4. Este de necontestat faptul ca, pe Columna lui Traian, atat
cladirile cat si zidurile de incinta demonstreaza ca dacii stapaneau
arta realizarii constructiilor, in acest context trebuie tinut cont si
de faptul ca realizatorii columnei nu doreau in ai prezenta pe daci ca
buni cunoscatori ai acestor arte si nu au prezentat (cu certitudine)
tinuta maiestoasa si rafinata a constructiilor, dar nici nu au putut sa
eludeze realitatea. Ca atare credem ca prin modul in care se prezinta,
pe columna, aspectele ce tin de zona construita, se demoleaza teoria
prin care se prezinta faptul ca dacii nu puteau construi decat la nivel
de coliba !
5. In acest context ar mai fi de relevat si faptul ca preotii,
nobilii si soldatii ce deserveau ansamblul de la Moliodavo (dar si toti
cei de pe cuprinsul Sarmizegetusei Regia) ne sunt prezentati, chiar si
in actuala lume a marilor muzee, ca beneficiind de tinute (imbracaminte,
incaltaminte, caciuli) realizate de creatori specializati, iar
echipamentele soldatilor (armuri, arme, scuturi) erau mult superioare
celor din epoca detinute de altii (a se vedea macar ” Calaretul dac in
armura” ce se afla in prezent depozitat – Oare de ce nu este prezentat
marelui public ? – in Muzeul de la Alba Iulia si soclul Columnei lui
Traian unde sunt reprezentate, ca prada de razboi, armele, armurile,
coifurile, scuturile, steagurile de lupta ale dacilor…).
TRACII
Tracii sunt cei mai vechi locuitori din spaţiul Carpato-Danubiano-Pontic
Zamolxe's Blog
Am creat acest blog in speranta ca voi reusi sa va readuc interesul pentru istoria romanilor.
Cine suntem? De unde venim? Care sunt stramosii nostri?
Acestea sunt intrebari pe care ar trebui sa si le puna fiecare , incercand sa afle cat mai mult.
Textele de pe acest blog nu sunt scrise de mine pentru ca nu sunt istoric, sunt doar pasionat de istorie. O sa mentionez de fiecare data sursa acestor articole de pe blog.
Cine suntem? De unde venim? Care sunt stramosii nostri?
Acestea sunt intrebari pe care ar trebui sa si le puna fiecare , incercand sa afle cat mai mult.
Textele de pe acest blog nu sunt scrise de mine pentru ca nu sunt istoric, sunt doar pasionat de istorie. O sa mentionez de fiecare data sursa acestor articole de pe blog.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu