Un moment crucial în istoria poporului
român, care a creat condiţii favorabile dobîndirii independenţei totale
şi depline, l-a reprezentat Unirea Moldovei cu Ţara Românească, în anul
1859. Crearea statului modern România a constituit pîrghia de susţinere a
tuturor eforturilor spre înfăptuirea independenţei noastre statale, ca
şi spre realizarea Marii Uniri din 1918, prin atracţia exercitată de
noul stat pentru românii ce mai trăiau sub stăpînire străină. Perioada
istorică ce a trecut după Unirea Principatelor (1859-1877) se
caracterizează prin concentrarea eforturilor întregului nostru popor în
direcţia consolidării statului în vederea transformării sale într-o
pîrghie de susţinere a acţiunilor destinate să ducă la dobîndirea
independenţei naţionale, la suprimarea oricăror dependenţe faţă de
Poarta Otomană.
Cucerirea independenţei era o cerinţă
fundamentală a afirmării ţării noastre în concertul naţiunilor europene,
a împlinirii aspiraţiilor vitale ale maselor populare. Românii din
toate provinciile istorice, din toate clasele şi categoriile sociale
şi-au exprimat, în cele mai variate forme, mai ales după Unirea
Principatelor din 1859, dorinţa fierbinte de a milita pentru înfăptuirea
dezideratului secular al independenţei naţionale.
Dînd curs acestor deziderate, între anii 1871-1877, România a procedat, treptat, la eludarea deliberată a prerogativelor suzeranităţii turceşti, prin acte de politică ce-i defineau cu claritate entitatea în relaţiile internaţionale. Încheierea la Bucureşti a Convenţiei telegrafice româno-austro-ungară, la 8 august 1871, a Convenţiei poştale româno-sîrbe, la 27 octombrie 1871, tot la Bucureşti, înfiinţarea agenţiei diplomatice române la Berlin, la 6 mai 1871, înfiinţarea agenţiei diplomatice române la Roma, la 16 martie 1873, şi a celei de la Petersburg, la 24 martie 1874, semnarea la Viena a Convenţiei comerciale româno-austro-ungare la 10 iunie 1875, încheierea la Bucureşti a Convenţiei de comerţ şi navigaţie româno-ruse la 15 martie 1876, sînt numai cîteva dintre actele de politică externă românească ce demonstrează poziţia naţională a României, care se manifestă, de fapt, ca un stat liber şi independent.
Dînd curs acestor deziderate, între anii 1871-1877, România a procedat, treptat, la eludarea deliberată a prerogativelor suzeranităţii turceşti, prin acte de politică ce-i defineau cu claritate entitatea în relaţiile internaţionale. Încheierea la Bucureşti a Convenţiei telegrafice româno-austro-ungară, la 8 august 1871, a Convenţiei poştale româno-sîrbe, la 27 octombrie 1871, tot la Bucureşti, înfiinţarea agenţiei diplomatice române la Berlin, la 6 mai 1871, înfiinţarea agenţiei diplomatice române la Roma, la 16 martie 1873, şi a celei de la Petersburg, la 24 martie 1874, semnarea la Viena a Convenţiei comerciale româno-austro-ungare la 10 iunie 1875, încheierea la Bucureşti a Convenţiei de comerţ şi navigaţie româno-ruse la 15 martie 1876, sînt numai cîteva dintre actele de politică externă românească ce demonstrează poziţia naţională a României, care se manifestă, de fapt, ca un stat liber şi independent.
Declanşarea
Crizei Orientale din 1875 a oferit României posibilitatea obţinerii
independenţei. Răscoala antiotomană din Bosnia şi Herţegovina (1875),
din Bulgaria (1876), urmată de izbucnirea ostilităţilor dintre Serbia şi
Muntenegru, pe de o parte, şi Turcia, pe de alta (1876), a creat cadrul
prielnic pentru intervenţia Rusiei, al cărei ţar, Alexandru al II-lea,
era hotărît să recupereze ce pierduse ţara sa în urma Tratatului de la
Paris din 1856.
Decizia României de a folosi acest prilej pentru a dobîndi independenţa a fost precipitată de noua constituţie otomană, adoptată la 11)23 decembrie 1876, care califica România drept „o provincie privilegiată”.
Astfel, între 11 decembrie 1876 şi 30 ianuarie 1877 a avut loc la Constantinopol Conferinţa reprezentanţilor puterilor europene, cu scopul de a determina Poarta să acorde unele libertăţi popoarelor supuse. Pentru torpilarea Conferinţei, guvernul otoman, condus de Midhad-paşa, a proclamat la 11 decembrie o constituţie cu aparenţe liberale, în care România era desemnată „provincie privilegiată” a Imperiului otoman. Faţă de atitudinea obstrucţionistă şi chiar jignitoare a Porţii otomane, la 22-23 decembrie, Parlamentul român protestează vehement, iar primul ministru a declarat: „nici sabia lungă a lui Baiazid şi Mohamed nu au putut să pătrundă pînă în munţii României, unde cutează astăzi să străbată Midhad-paşa cu condiţiunea lui”. Legăturile României cu Poarta Otomană erau aproape simbolice. Ele trebuiau înlăturate pentru a oferi ţării un statut de sine stătător.
Decizia României de a folosi acest prilej pentru a dobîndi independenţa a fost precipitată de noua constituţie otomană, adoptată la 11)23 decembrie 1876, care califica România drept „o provincie privilegiată”.
Astfel, între 11 decembrie 1876 şi 30 ianuarie 1877 a avut loc la Constantinopol Conferinţa reprezentanţilor puterilor europene, cu scopul de a determina Poarta să acorde unele libertăţi popoarelor supuse. Pentru torpilarea Conferinţei, guvernul otoman, condus de Midhad-paşa, a proclamat la 11 decembrie o constituţie cu aparenţe liberale, în care România era desemnată „provincie privilegiată” a Imperiului otoman. Faţă de atitudinea obstrucţionistă şi chiar jignitoare a Porţii otomane, la 22-23 decembrie, Parlamentul român protestează vehement, iar primul ministru a declarat: „nici sabia lungă a lui Baiazid şi Mohamed nu au putut să pătrundă pînă în munţii României, unde cutează astăzi să străbată Midhad-paşa cu condiţiunea lui”. Legăturile României cu Poarta Otomană erau aproape simbolice. Ele trebuiau înlăturate pentru a oferi ţării un statut de sine stătător.
Diplomaţia românească a încercat calea
diplomatică. Astfel, Mihail Kogălniceanu, în iunie 1876, adresează
Turciei şi Puterilor garante o notă diplomatică prin care solicita să
fie recunoscută de către Europa individualitatea statului român şi
numele de România, integritatea teritoriului său. Nota aducea o amplă
argumentare istorică şi politică privind justeţea drepturilor
revendicate de România. Esenţa mesajului diplomatic era, de fapt,
recunoaşterea independenţei de stat a României. Dar, eforturile lui
Mihail Kogălniceanu din primăvara şi vara anului 1876 de a grăbi
procesul ameninţînd guvernul otoman că va trece la acţiune dacă acesta
nu recunoaşte imediat independenţa României, nu au reuşit să atragă
sprijinul internaţional.
Calea diplomatică fiind respinsă, rămînea calea armelor. Cum în acel moment Rusia era pregătită să intre în război împotriva Turciei, sub pretextul protejării creştinilor ortodocşi din Balcani, România se îndreaptă spre o alianţă cu Rusia, pentru a-şi cîştiga independenţa prin eforturi militare.
Calea diplomatică fiind respinsă, rămînea calea armelor. Cum în acel moment Rusia era pregătită să intre în război împotriva Turciei, sub pretextul protejării creştinilor ortodocşi din Balcani, România se îndreaptă spre o alianţă cu Rusia, pentru a-şi cîştiga independenţa prin eforturi militare.
La 29 septembrie 1876, în cursul unei
întrevederi la Livadia (Crimeea), Ion I.C. Brătianu, primul ministru al
României, secondat de ministrul de război al României, cu ţarul
Alexandru al II-lea şi cancelarul A.M. Gorceakov, a fost luată în
considerare izbucnirea războiului ruso-turc şi trecerea trupelor prin
România. În negocierile care au urmat, Carol I şi Brătianu au insistat
asupra încheierii unui tratat general, care nu numai că avea să acopere
chestiunile militare, ci să asigure recunoaşterea independenţei României
şi să garanteze integritatea teritorială a ţării. Dar ţarul şi
ministrul său doreau numai o convenţie limitată, care să permită
armatelor ruse să traverseze teritoriul României pentru a ajunge la
Dunăre, evitînd chestiunile politice. Ambele părţi au rămas pe aceste
poziţii pînă în aprilie 1877, cînd, războiul dintre Rusia şi Imperiul
otoman fiind iminent, Rusia a cedat. La 4)16 aprilie 1877 s-a semnat la
Bucureşti de către Mihail Kogălniceanu – ministrul de externe – şi
agentul diplomatic rus, baronul Dimitrie Stuart, Convenţia româno-rusă
ce reglementează tranzitul trupelor ruse spre Balcani; în acelaşi timp,
guvernul rus se obliga să menţină şi să apere integritatea teritorială a
ţării şi să respecte drepturile statului român. Convenţia,
constituindu-se într-un adevărat tratat încheiat de pe poziţii de
egalitate între state suverane, a reprezentat un important succes al
diplomaţiei româneşti.
În împrejurările create, la 31 martie
1877, Guvernul României dispune mobilizarea generală. Forţele armate
române numărau în total 120 mii de oameni, din care 58 de mii
reprezentau forţa operativă. Unităţile militare au fost dispuse în sudul
ţării pentru a preveni orice incursiune otomană peste Dunăre.
La 12)24 aprilie 1877, Rusia a declarat război Porţii Otomane şi a început trecerea Prutului. Pînă la sosirea armatei ţariste la Dunăre, linia fluviului a fost apărată de armata română. Luînd act de noile realităţi, otomanii au bombardat localităţile Calafat, Bechet, Izlaz, Corabia, Giurgiu şi au atacat ţărmul românesc cu bande înarmate. România a ripostat bombardînd Vidinul şi Turtucaia. La Dunăre s-a instaurat, astfel, deşi nedeclarată oficial, o stare de război între România şi Poartă.
La 12)24 aprilie 1877, Rusia a declarat război Porţii Otomane şi a început trecerea Prutului. Pînă la sosirea armatei ţariste la Dunăre, linia fluviului a fost apărată de armata română. Luînd act de noile realităţi, otomanii au bombardat localităţile Calafat, Bechet, Izlaz, Corabia, Giurgiu şi au atacat ţărmul românesc cu bande înarmate. România a ripostat bombardînd Vidinul şi Turtucaia. La Dunăre s-a instaurat, astfel, deşi nedeclarată oficial, o stare de război între România şi Poartă.
La 10 aprilie 1877, România a întrerupt
relaţiile diplomatice cu Poarta, iar la 29 aprilie, ca urmare a
provocărilor făcute de Turcia prin începerea bombardamentelor asupra
oraşelor româneşti de pe malul Dunării, Adunarea Deputaţilor a adoptat o
moţiune prin care se declara stare de război cu Imperiul Otoman.
La 9 mai 1877, conform dorinţei cetăţenilor, armatei, opiniei publice, grupurilor politice şi guvernului, Parlamentul avea să proclame independenţa României. Mihail Kogălniceanu, ministrul Afacerilor Străine, arăta că, fiind stare de război cu Înalta Poartă, legăturile cu puterea suzerană fiind rupte, „sîntem independenţi, sîntem naţiune de sine stătătoare”. În aplauzele deputaţilor şi ale mulţimii care participa la dezbateri, Kogălniceanu accentua: „Aşadar, domnilor, nu am nici cea mai mică îndoială şi frică de a declara …că noi sîntem o naţiune liberă şi independentă”. Proclamarea independenţei de stat a României a fost apogeul unei politici bine pregătite în toate detaliile sale. Era o nouă expresie a politicii româneşti de a pune Europa în faţa faptului împlinit.
La 9 mai 1877, conform dorinţei cetăţenilor, armatei, opiniei publice, grupurilor politice şi guvernului, Parlamentul avea să proclame independenţa României. Mihail Kogălniceanu, ministrul Afacerilor Străine, arăta că, fiind stare de război cu Înalta Poartă, legăturile cu puterea suzerană fiind rupte, „sîntem independenţi, sîntem naţiune de sine stătătoare”. În aplauzele deputaţilor şi ale mulţimii care participa la dezbateri, Kogălniceanu accentua: „Aşadar, domnilor, nu am nici cea mai mică îndoială şi frică de a declara …că noi sîntem o naţiune liberă şi independentă”. Proclamarea independenţei de stat a României a fost apogeul unei politici bine pregătite în toate detaliile sale. Era o nouă expresie a politicii româneşti de a pune Europa în faţa faptului împlinit.
Atitudinea puterilor europene faţă de
proclamarea de către România a independenţei naţionale a fost, în
general, rezervată şi rece, mergînd pînă la ostilitate, în cazul Porţii
şi Marii Britanii. Cea dintîi a declarat că îşi păstrează „drepturile
intacte” asupra României şi-şi rezervă mijloacele de a le pune în
aplicare. Guvernul englez, considerînd proclamarea independenţei
României „contrară tratatelor”, s-a pronunţat pentru măsuri de
pedepsire. Austro-Ungaria cerea celorlalte puteri europene să se
pronunţe abia după război privind neatîrnarea României. Şi Rusia a
evitat să se pronunţe faţă de proclamarea independenţei României, la
Petersburg considerîndu-se că a fost inoportună măsura adoptată de
România. La Paris şi Berlin ştirea a fost primită cu rezerve,
oficialităţile franceze regretînd faptul că „ne-am eliberat de
garanţiile marilor puteri europene”. Numai Italia, care abia îşi
realizase unitatea naţională, a primit cu simpatie politica de
independenţă promovată de Guvernul român şi a aprobat în mod tacit actul
energic al României.
Aşadar, în condiţiile date, independenţa trebuia să fie consfinţită şi apărată pe cîmpul de luptă, spre a putea fi impusă Imperiului Otoman şi recunoscută de puterile europene.
La 22 iulie 1877, trupele ruse, sub comanda marelui duce Nicolae, forţează Dunărea la Zimnicea şi pătrund în Balcani. Guvernul român a propus, de la început, o cooperare militară româno-rusă la sud de Dunăre. Dar, diplomaţia rusă, nevrînd să îşi asume vreo obligaţie faţă de România, s-a împotrivit oricărei colaborări. Experţii ruşi apreciau că armata ţaristă îi putea înfrînge prin efort propriu pe otomani.
Aşadar, în condiţiile date, independenţa trebuia să fie consfinţită şi apărată pe cîmpul de luptă, spre a putea fi impusă Imperiului Otoman şi recunoscută de puterile europene.
La 22 iulie 1877, trupele ruse, sub comanda marelui duce Nicolae, forţează Dunărea la Zimnicea şi pătrund în Balcani. Guvernul român a propus, de la început, o cooperare militară româno-rusă la sud de Dunăre. Dar, diplomaţia rusă, nevrînd să îşi asume vreo obligaţie faţă de România, s-a împotrivit oricărei colaborări. Experţii ruşi apreciau că armata ţaristă îi putea înfrînge prin efort propriu pe otomani.
Înaintarea
armatei ruse s-a lovit de o puternică rezistenţă otomană la Plevna.
Aceasta reprezenta un complex de fortificaţii format din 14 redute, care
adăpostea 50 de mii de soldaţi şi ofiţeri bine înarmaţi. Comandantul
fortăreţei era Osman Paşa. Plevna constituia cheia operaţiunilor în
Balcani, aflîndu-se într-o poziţie strategică ce controla Nicopole –
Constantinopol şi Vidin-Tîrnovo. Primele asalturi ruseşti au fost
respinse cu pierderi foarte mari. Situaţia militară, ce devenea critică
pe frontul balcanic, a determinat comandamentul ţarist să solicite
concursul armatei române.
La 19/31 aprilie 1877, marele duce Nicolae, în calitate de comandant al frontului din Balcani, a trimis o telegramă principelui Carol I, în care se spune că: „Turcii, îngrămădind cele mai mari trupe la Plevna, ne nimicesc. Rog să faci fuziune, demonstraţiune, dacă-i posibil să treci Dunărea cu armată după cum doreşti (adică sub comandament românesc). Între Jiu şi Corabia demonstraţiunea aceasta este neapărat necesară pentru înlesnirea mişcărilor mele”. După noi apeluri ale comandamentului ţarist, au fost trimise în Balcani Diviziile a II-a şi a III-a. Bazele cooperării româno-ruse au fost convenite la întîlnirile lui Carol I cu ţarul Alexandru al II-lea şi marele duce Nicolae din august 1877. Forţele româno-ruse au fost puse la Plevna sub comanda luI Carol, asistat de generalul rus Zotov şi de generalul român Alexandru Cernat. La Plevna au acţionat din rîndul armatei române 38 de mii de oameni şi 108 tunuri.
La 19/31 aprilie 1877, marele duce Nicolae, în calitate de comandant al frontului din Balcani, a trimis o telegramă principelui Carol I, în care se spune că: „Turcii, îngrămădind cele mai mari trupe la Plevna, ne nimicesc. Rog să faci fuziune, demonstraţiune, dacă-i posibil să treci Dunărea cu armată după cum doreşti (adică sub comandament românesc). Între Jiu şi Corabia demonstraţiunea aceasta este neapărat necesară pentru înlesnirea mişcărilor mele”. După noi apeluri ale comandamentului ţarist, au fost trimise în Balcani Diviziile a II-a şi a III-a. Bazele cooperării româno-ruse au fost convenite la întîlnirile lui Carol I cu ţarul Alexandru al II-lea şi marele duce Nicolae din august 1877. Forţele româno-ruse au fost puse la Plevna sub comanda luI Carol, asistat de generalul rus Zotov şi de generalul român Alexandru Cernat. La Plevna au acţionat din rîndul armatei române 38 de mii de oameni şi 108 tunuri.
Prima mare bătălie la care a participat
armata română a avut loc la 30 august 1877, cunoscută sub numele de „a
treia bătălie de la Plevna”. Redutele Griviţa I şi Griviţa II, cele mai
puternice, considerate drept cheia Plevnei, se găseau în sectorul
trupelor române. După o intensă pregătire de artilerie, batalioanele
româneşti, sprijinite de cîteva unităţi ruseşti, prin atacuri succesive
asupra fortificaţiilor turceşti, au reuşit să cucerească, cu pierderi
grele, reduta Griviţa I.
La 6 septembrie şi 7 octombrie 1877 au avut loc noi asalturi sîngeroase pentru cucerirea celei de-a doua redute de la Griviţa, urmate de altele pentru ocuparea Rahovei. În octombrie s-a decis încercuirea Plevnei pentru a o sili să capituleze prin înfometare. La 28 noiembrie, Osman Paşa a încercat să spargă încercuirea pentru a se retrage la Sofia, dar, fiind înfrînt, s-a predat colonelului Cerchez, comandantul Diviziei a II-a române. Erau capturaţi, totodată, 45 de mii de soldaţi otomani, dintre care 2.500 de ofiţeri. Erau ocupate, astfel, în sfîrşit, Griviţa II şi Opanezul.
La 6 septembrie şi 7 octombrie 1877 au avut loc noi asalturi sîngeroase pentru cucerirea celei de-a doua redute de la Griviţa, urmate de altele pentru ocuparea Rahovei. În octombrie s-a decis încercuirea Plevnei pentru a o sili să capituleze prin înfometare. La 28 noiembrie, Osman Paşa a încercat să spargă încercuirea pentru a se retrage la Sofia, dar, fiind înfrînt, s-a predat colonelului Cerchez, comandantul Diviziei a II-a române. Erau capturaţi, totodată, 45 de mii de soldaţi otomani, dintre care 2.500 de ofiţeri. Erau ocupate, astfel, în sfîrşit, Griviţa II şi Opanezul.
Prin cucerirea Plevnei, cea mai grea
etapă a războiului a fost încheiată, victoria finală asupra otomanilor
devenind iminentă. Armata română şi-a îndreptat forţele principale spre
Vidin şi Belogradgic, pe care le-a încercuit, repurtînd apoi, la 12
ianuarie 1878, o mare victorie asupra turcilor la Smîrdan. În acelaşi
timp, armata rusă, printr-o ofensivă fulgerătoare, a ocupat Sofia,
Filipopol, Adrianopol, ajungînd la cîţiva kilometri de Constantinopol.
În faţa acestui dezastru, Turcia a cerut armistiţiul.
Maniera Rusiei de a încheia pacea a adus relaţiile cu România în pragul rupturii. Guvernul otoman a acceptat condiţiile Rusiei pentru încheierea armistiţiului la 9/31 ianuarie 1878, dar reprezentanţii României nu au fost invitaţi la negocieri, pe motiv că independenţa proclamată la 9 mai 1877 nu a fost încă recunoscută de Marile Puteri, aşa că nu putea apărea în calitate de subiect al unui act internaţional. Oficialii ruşi au urmat aceeaşi conduită şi în întocmirea Tratatului de la San Stefano, de la 19 februarie/3 martie 1878, care confirma condiţiile armistiţiului.
Maniera Rusiei de a încheia pacea a adus relaţiile cu România în pragul rupturii. Guvernul otoman a acceptat condiţiile Rusiei pentru încheierea armistiţiului la 9/31 ianuarie 1878, dar reprezentanţii României nu au fost invitaţi la negocieri, pe motiv că independenţa proclamată la 9 mai 1877 nu a fost încă recunoscută de Marile Puteri, aşa că nu putea apărea în calitate de subiect al unui act internaţional. Oficialii ruşi au urmat aceeaşi conduită şi în întocmirea Tratatului de la San Stefano, de la 19 februarie/3 martie 1878, care confirma condiţiile armistiţiului.
Întocmit fără participarea sau
consultarea părţii române, Tratatul de pace ruso-turc d ela San Stefano,
lîngă Constantinopol, conţine cîteva clauze care au creat satisfacţie
românilor, cît şi clauze care au generat în ţară profunde nemulţumiri.
Desigur, Tratatul recunoştea independenţa României, dar, totodată,
impunea retrocedarea sudului Basarabiei cu judeţele Cahul, Bolgrad şi
Ismail Rusiei, pentru a-şi deschide drumul spre gurile Dunării. Chiar
dacă Rusia oferea Dobrogea şi Delta Dunării în compensaţie, regele Carol
şi cabinetul său i-au acuzat pe oficialii ruşi că îşi încălcaseră
angajamentul de a respecta integritatea teritorială a ţării. Ruşii au
replicat pur şi simplu că garanţia fusese îndreptată împotriva Turciei
şi au susţinut că districtele sudice ale Basarabiei fuseseră cedate
Moldovei şi nu României în 1856.
Partea română era nemulţumită şi de
intenţiile Rusiei de a se instala în Balcani. În acest scop, Rusia
creează o Bulgarie mare, de la Dunăre şi pînă la Marea Egee,
argumentîndu-şi dreptul de a menţine trupe ruseşti în acea zonă pentru a
putea interveni în „apărarea creştinilor din Imperiul otoman”.
Nemulţumirea autorităţilor române provenea şi din planurile ruşilor de a
transforma teritoriul Dobrogei, de acum teritoriu aparţinînd statului
român independent, într-un fel de drum permanent pus la dispoziţia
armatei ruse. Apoi, prin Tratat, Turcia cedează Rusiei, în schimbul unei
părţi din despăgubirile de război, Dobrogea şi Delta Dunării, care, la
rîndul ei, îşi rezervase dreptul de a schimba Dobrogea cu trei judeţe
din sudul Basarabiei care, în 1856, reintrase în componenţa Moldovei. Cu
ce drept? Dobrogea nu era teritoriu turcesc, era străvechi pămînt
românesc. Asistăm, din nou, la un tîrg ruşinos pe seama României. Nu
este, deci, surprinzător că România s-a alăturat celorlalte puteri
europene şi a cerut revizuirea tratatului de pace.
La
Congresul de la Berlin, care s-a deschis la 1/13 iunie 1878, puterile
occidentale au revizuit Tratatul de la San Stefano, pentru a micşora
influenţa Rusiei în Europa de sud-est. Dar ele au lăsat, în mare parte,
intacte prevederile privitoare la România, pe care nu o acceptaseră
membră a Congresului. După repetate cereri, delegaţia României,
reprezentată de Mihail Kogălniceanu şi Ion C. Brătianu, a fost acceptată
să depună un memoriu, fiind doar „auzită” şi nu „ascultată”. Memoriul
argumenta justeţea drepturilor româneşti pe baza Convenţiei româno-ruse
din aprilie 1877 şi a participării armatei române alături de cea rusă,
cu care cooperase în război la obţinerea victoriei. Esenţa memoriului
constă în recunoaşterea independenţei şi integrităţii teritoriale a
României.
Tratatul final, semnat la 1/13 iulie, recunoaşte independenţa României, dar punea două condiţii: eliminarea tuturor restricţiilor religioase în exercitarea drepturilor politice şi civile cuprinse în art. 7 al Constituţiei din 1866 şi acceptarea retrocedării sudului Basarabiei către Rusia. În compensaţie România urma să primească Delta Dunării, Insula Şerpilor şi Dobrogea pînă la linia trasată de la est de Siliştea, pe Dunăre, pînă la Mangalia pe coasta Mării Negre.
Tratatul final, semnat la 1/13 iulie, recunoaşte independenţa României, dar punea două condiţii: eliminarea tuturor restricţiilor religioase în exercitarea drepturilor politice şi civile cuprinse în art. 7 al Constituţiei din 1866 şi acceptarea retrocedării sudului Basarabiei către Rusia. În compensaţie România urma să primească Delta Dunării, Insula Şerpilor şi Dobrogea pînă la linia trasată de la est de Siliştea, pe Dunăre, pînă la Mangalia pe coasta Mării Negre.
Se înfăptuia un act de dreptate
istorică. Dobrogea era un străvechi teritoriu getic, unde se înalţă
Trofeul lui Traian şi pe care îl stăpînise şi Mircea cel Bătrîn. După
461 de ani de domnie străină revenea la Patria Mamă.
Deşi operă a celor şapte puteri europene (Franţa, Marea Britanie, Austro-Ungaria, Rusia, Imperiul otoman, Germania şi Regatul Italiei), care au negociat pe seama micilor state şi a României, Tratatul de la Berlin a recunoscut o viaţă independentă statului român. Congresul de la Berlin, în ciuda unor condiţii nedrepte formulate, a reprezentat consacrarea pe plan internaţional a independenţei româneşti şi intrarea cu drepturi depline a României în concertul european.
Deşi operă a celor şapte puteri europene (Franţa, Marea Britanie, Austro-Ungaria, Rusia, Imperiul otoman, Germania şi Regatul Italiei), care au negociat pe seama micilor state şi a României, Tratatul de la Berlin a recunoscut o viaţă independentă statului român. Congresul de la Berlin, în ciuda unor condiţii nedrepte formulate, a reprezentat consacrarea pe plan internaţional a independenţei româneşti şi intrarea cu drepturi depline a României în concertul european.
Prof. univ. dr. Ioan BOJAN
ziarulfaclia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu